Sieradz Open Hair Festival

Antoine i kobiety Montparnasse'u

24/Wrzesień

Położona w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornej Villa la Fleur ma charakter prywatnego muzeum. Zbiory obejmują malarstwo, rzeźbę oraz grafikę artystów polskich i żydowskich, działających w pierwszej połowie XX wieku we Francji. Rozległa kolonia artystów pochodzących z Polski oraz innych krajów Europy środkowo-wschodniej, która osiedliła się na paryskim Montparnassie wniosła istotny wkład w kulturę europejską. Stała ekspozycja ilustruje tendencje przewijające się w twórczości środowiska umownie określanego jako École de Paris. Zbiory odzwierciedlają zarazem kolekcjonerskie fascynacje Marka Roeflera – twórcy i właściciela muzeum. Villa la Fleur prowadzi działalność wystawienniczą oraz edukacyjną, której celem jest popularyzacja zarówno polskiego jak i żydowskiego kulturowego dziedzictwa okresu międzywojennego.

Od maja w Villa La Fleur można oglądać wystawę „Kobiety Montparnasse’u”. Ekspozycja opowiada o artystkach i muzach, emigrantkach żyjących i tworzących w Paryżu w pierwszej połowie XX w.; kobietach bohemy w czasach emancypacji zarówno artystycznej, jak i obyczajowej. Jej narracja pragnie opowiedzieć o tym burzliwym okresie w dziejach z odmiennej niż dominująca perspektywy: nie poprzez nowoczesne postawy artystyczne, lecz z punktu widzenia formułującego się wówczas na ich tle głosu kobiet. Na wystawie można będzie oglądać prace artystek takich jak: Tamara de Łempicka, Mela Muter oraz Alicja Halicka; ponadto: Ksenia Boguslavskaya-Puni, Ester Carp, Alicja Hohermann, Nathalie Kraemer, Sonia Lewitska, Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska, Maria Marevna, Stefania Ordyńska, Chana Orloff, Valentine Prax czy Zofia de Schomberg-Szymberska. Zwiedzający będą mogli poczuć smak Paryża, szalonych lat 20. rozkoszując się wizerunkami jednej z najważniejszych muz-emancypantek XX wieku: Kiki de Montparnasse na obrazach Maurycego Mędrzyckiego oraz Mojżesza Kislinga.

Wśród eksponatów znajduje się m.in. rzeźba Xawerego Dunikowskiego "Kobiety kartagińskie", która pierwotnie stała w rezydencji Antoniego Cierplikowskiego.